lördag 8 oktober 2011

Fläderbärssaft


Just nu festar koltrastar och andra fåglar på alla vackra fläderbär som pryder mina buskar. Även hönorna tycker om dem och brukar därför stå och studsa under buskarna, när de hoppar upp för att snappa åt sig bären som hänger längst ner. Till alla fjäderfäns förtret har jag nu plockat av det mesta av bären och gjort saft av dem, för första gången i mitt liv. En färgstark saft med frisk smak som inte alls liknar den man får från blommorna.

Fläderbärssaft
2 l fläderbär
ca 5 dl vatten, eller till de täcker bären
2 g natriumbensoat (kan uteslutas)
1 tsk citronsyra
5-6 dl socker per liter avrunnen saft

Rensa och skölj bären. Lägg dem i en gryta och häll på vatten.
Koka ca 10 minuter tills bären gått sönder och kläm dem emot grytans kant.
Sila saften och låt den självrinna i ca 30 minuter, mät den och koka upp den igen. Tillsätt socker och citronsyra och koka upp ytterligare en gång.
Skumma av och häll på rena, varma flaskor.

3 kommentarer:

  1. Så kul! Jag har tetstat att göra fläderbärssaft en gång, men den blev inte god, riktigt sträv, så jag ska ta och testa ditt recept istället.
    Kul att du är med i den nya tidningen, får kila ner till affären och köpa den!
    Ha en fin helg!
    Ullis

    SvaraRadera
  2. Takk for det! og god lørdagskveld til deg også:)

    jeg aner ikke hva fläderbär er for noe..men tipper den saften er god! ;)

    klem!

    SvaraRadera
  3. Saften är god men det där som kommer ur baken på fåglarna är mindre kul..hela altanen har fläckar.
    Men det är bara att skura, fåglarna gillar ju bären! Min japanska väninna pratar alltid om att bären är så rika på vitaminer, får nog läsa på lite.

    kram o ha en fin söndag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...