söndag 21 augusti 2011

Fiskelycka


Hela sommaren har vi haft båten ute på Orust men nu har vi tagit hem den och tog en första tur i vår egen sjö. Den är ganska stor och fylld med öar. På flera ligger det hus och på den största bedrivs jordbruk, om än i liten skala. Det blåste en hel del men vi lade oss i lä bakom en ö med en ensam sommarstuga, där vi fiskade och fikade. Korgen var packade med frukt, kaffe, rabarbersaft och alldeles nybakad chokladkaka.

Den här gången var det lillebror som hade fiskelycka. Han fick upp sin allra första fisk, en abborre för liten för att äta, men han fick ta hem den till katten. Själv låg jag och läste och även om det blåste var solen varm där vi låg i lä bakom ön. Läsandet i kombination med guppandet, värmen och för lite proviant gjorde mig faktiskt lite yr så jag tog mig ett dopp. Hoppade i från båten och simmade in till den lilla ön där resten av familjen fick hämta mig efter en stund.
Jag älskar de där sista smått desperata sensommarbaden. De gånger när vinden blåser, värmen inte når upp till 20 grader och himlen börjar skifta från sommarblå till höstklar. Vattnet är kallt och friskt, med vågor och glitter.
.

4 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter! Kan tänka mej att lillebror var stolt över sin fångst!

    SvaraRadera
  2. Som svar på din kakfråga: jag använde mej av den här tutorialen på youtube till min volangtårta http://www.youtube.com/watch?v=MHYX0qXDVy0
    Man behöver en tyll som man spritsar rosenblad med (spritsmunstycke vars öppning ser ut lite som en droppe). Sen är det bara att spritsa på som i videon! Både enkelt och tjusigt!

    SvaraRadera
  3. Så mysigt det låter! :-) Jag gillar de där små vimplarna, jätte söta.

    ha en fin kväll.
    Elina

    SvaraRadera
  4. Hej! Första gången inne på din blogg. WOW vilka fina saker du gjort! Bara älskar det lilla, lilla flaggspelet till glasburkarna. Som pysselgalen kommer jag absolut komma tillbaka.
    Din adventskalender var nog det finaste i kalenderväg jag sett. Inte bara illustrationerna utan hela idéen att göra dag till dag. Det är ambition det!
    Hej från Helena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...