tisdag 1 mars 2011

Hacka nötter


Den här fina lilla mojängen hittade jag på senaste loppisutflykten. Min mamma hade en liknande och nu har jag äntligen hittat min egen. Man hackar nötter med den. Lägg dem i en hög, ställ plastkupan över högen och banka på handtaget. Då åker knivarna, som syns som ett sicksackmönster på nedre bilden, ner och hackar nötterna. Kanske något som 60-talets frustrerade hemmafruar använde för att få ut uppdämda aggressioner? Det är hur som helst väldigt smidigt: inga nötter far iväg utan de blir istället hackade i ett nafs.

3 kommentarer:

  1. Men åh så bra att du hittade till mig så att jag hittade till dig :) Bara bloggnamnet lovar ju gott :) och det var ju verkligen ingen överdrift, oh vilken härlig blogg. Sån skön mix av sanna äkta DIY, tydliga fina beskrivningar mm, det blev ju raka spåret in på favoritlistan. Ja nu vet jag t.ex precis vart jag ska vända mig om jag behöver göra ett giraffhus ;)

    Jag har nån sån där variant av nöthackare nånstans i nåt skåp, men min är verkligen inte så där fin, nån vit trist sak har jag. Jag äääälskar decoupage och tycker din skål blev jättefin. Snitsigt att sätta ihop ett eget mönster så där, som en tavla, och härliga färger. Själv har jag mest använt fega mönster och färger i mina projekt :) Om du ska göra fler projekt med porslin sen så finns speciellt lack för decoupage på porslin, man härdar i ugn och sen ska det t.om gå att diska i maskin.

    Och gillar du filt så kanske du gillar den här, eller om den kan inspirera till nåt annat. Jag tycker att den är helt underbar och ska göra nåt liknande, filt är inköpt :)

    SvaraRadera
  2. Hello frøken :)

    Fant din kule side via ellemelle sin blogg :)
    Hit kommer jeg snart igjen, super fint side du har ;)

    -Ida Susanne
    (sukkertøy for øyet)

    SvaraRadera
  3. Hei Søte :)

    ..sv : stolen er malt i egenblandet farge, trukket om setet på den og tapesert rugg-søylen med retrovilla tapet :)

    Ha en trevelig kveld :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...